.webp)
Už je to tady! Po nezbytných přípravách začne samotná rekonstrukce tratě ve druhé půlcebřezna. A to odvozem stávajících dvou vozů petřínské lanovky. Stavební práce potrvají zhruba rok, dalších cca 5 až 6 měsíců zabere následná instalace dopravního systému a testování nových vozů lanovky. Předpokládané uvedení zrekonstruované tratě lanovky Petřín včetně nových vozů do zkušebního provozu s cestujícími v průběhu třetího čtvrtletí roku 2026.
Kompletní rekonstrukcí projde drážní těleso lanové dráhy, kdy se vymění za novou. Rekonstrukce řeší stávající nevyhovující technický stav tratě, která je dožilá, navíc poškozena extrémními srážkami v polovině září 2024, od kdy je mimo provoz.
Vůz č. 1 poputuje do Ústředních dílen DPP v Hostivaři, kde bude dočasně deponován do jeho finálního umístění v Muzeu MHD DPP ve vozovně Střešovice. Vůz č. 2 nechá DPP odvézt do depozitáře Národního technického muzea v Chomutově.
Po odstranění tažných a brzdných lan a odvozu obou vozů lanovky začne demontáž kolejnic, vodících kladek pro lana, demontáž obslužného schodiště, sloupů osvětlení a dalšího vybavení a příslušenství. Následovat bude demolice stávajícího drážního tělesa v celé délce bezmála půl kilometru včetně inženýrských sítí, které jsou pod ni a odebrání podkladních vrstev až na tzv. rostlou zeminu.
Nestabilní petřínský svah v trase dráhy zpevní celkem pět stěn složených ze železobetonových mikropilot. Jejich přesné umístění, hloubka a počet mikropilot ve stěně vychází z výsledků rozsáhlého geotechnického průzkumu a následných výpočtů statiky. Čtyři mikropilotové stěny budou umístěny v dolní části tratě, mezi spodní stanicí a mostem Nebozízek, pátá pak v horní části nad Nebozízkem. Stěny budou uloženy v hloubce 10-15 metrů a budou přes celou šířku dráhy.
Na mostě Nebozízek budou kolejnice kotveny přímo do stávající mostní konstrukce, která prošlo v roce 2016 rekonstrukcí. Tyto části zůstanou zachovány, v rámci rekonstrukce tratě proběhnou pouze nezbytné opravy samotného mostu.
Oba kamenné klenbové mostky mezi Nebozízkem a spodní stanicí Újezd projdou nezbytnou opravou, očištěním, doplněním zdiva a spárování v místech poškození. Dostanou také novou hydroizolaci. Obdobně zdi podél horního a dolního úseku lanovky, které prošly rekonstrukcí v roce 2006, budou opraveny v nejnutnějším rozsahu.
Součástí rekonstrukce tratě je také kompletní výměna osvětlení kolejiště. Stávající stožáry osvětlení, svítidla i napájecí kabely budou nahrazeny novými.
„Z urbanistického ani z architektonického hlediska nedojde v rámci rekonstrukce drážního tělesa petřínské lanovky k žádným zásadním změnám. Také nová dráha bude zachovávat půdorysně i výškově řešení stávající dráhy. Pro nové vozy využijeme stávající strojovnu. V obou stanicích budou s ohledem na novou technologii kompletně modernizovány velíny pro řízení obou vozů. Vozy závazně objednáme na konci letošního března tak, aby se obě investiční akce potkaly ve stejném termínu a na zrekonstruované trati mohla ihned začít homologace nových vozů. Zhruba rok rekonstrukce tratě a cca pět až šest měsíců testování vozů znamenají, že první cestující se novou lanovkou na Petřín svezou nejdříve v létě 2026, “ uzavírá Jan Šurovský, místopředseda představenstva a technický ředitel DPP – Povrch.