.webp)
Letošní 58. ročník mezinárodního závodu do vrchu Zbraslav - Jíloviště představí divákům sedm historických vozidel, která se zúčastnila původních závodů mezi lety 1907 a 1929, a návštěvníci se také budou moct nově zúčastnit tréninkových jízd závodníků. Soutěž se uskuteční tuto sobotu a neděli.
Soutěžní trasa historických vozidel vede z 80 procent původní trasou. Vítěz obdrží putovní pohár věnovaný před lety slavnou závodnicí Eliškou Junkovou, která závod vyhrála v roce 1926. Ženy se mohou
závodu zúčastnit v samostatné kategorii. Pořadatelé obdrželi i registrace ze zahraničí, jde o zhruba deset procent.
Loni v září se na náměstí v pražské Zbraslavi sešly stovky příznivců historických vozidel a k vidění bylo 129 veteránů, z toho 25 historických motocyklů.
Cíl závodu byl dříve na vrcholu kopce Cukrák nedaleko Jíloviště, nyní je to kvůli dálnici Na Baních. Délka trati závodu je přibližně čtyři kilometry s převýšením 163 metrů. Průměrné stoupání dosahuje 3,6 procenta, největší devítiprocentní stoupání čeká jezdce krátce po startu, v kopci Špejchar.
První závod Zbraslav - Jíloviště se konal v roce 1908, v roce 1938 byl přerušen kvůli světové krizi a válce. Téměř o 30 let později jej obnovil Veteran Car Club Praha. Od té doby se jezdí nepřetržitě a stal se jednou z
nejznámějších soutěží historických vozidel v Evropě.