.webp)
Praha spustila jako první kraj v České republice nový psychosociální modul v aplikaci Záchranka. Tento modul umožní Pražanům a návštěvníkům metropole vyhledat pomoc i v případě akutních duševních obtíží. Nová funkcionalita je výsledkem spolupráce týmu Aplikace Záchranka, hlavního města a jeho příspěvkové organizace Zahrada pro duši. K dispozici je všem uživatelům, kteří mají staženou aplikaci Záchranka ve svém telefonu a pohybují se na území metropole.
Počet výjezdů pražských záchranářů k lidem v krizových psychických stavech každoročně roste. V loňském roce vyjeli k bezmála šesti tisícům takových případů, což je o tisíc více než v roce 2023. Nejčastějšími důvody výjezdů jsou depresivní stavy, sebevražedné myšlenky, panické ataky a zhoršení duševního zdraví, často spojené s užíváním alkoholu nebo drog.
Psychosociální modul je A v aplikaci Záchranka viditelný všem uživatelům na území hlavního města, a to v sekci Lokátor. Poté, co jej uživatelé otevřou, zobrazí se seznam nejbližších center pomoci a zároveň ikona „Potřebuji pomoc“. Aplikace se zeptá, zda je uživatel nebo někdo jiný v ohrožení života. Pokud je vybráno „Ano“ nebo „Nejsem si jistý/á“, aplikace okamžitě nabídne možnost spojení s operátorem tísňové linky 155. Pokud život bezprostředně ohrožen není, uživatel/ka klikne na „Ne, ale hledám pomoc“, následně zadá další údaje a aplikace mu/jí v tomto případě nabídne kontakty na vhodné krizové i další specializované telefonické linky a chaty.
Jako druhou variantu může zvolit osobní konzultaci v některém ze spolupracujících zařízení. Po upřesnění problému, pro který uživatel hledá řešení (např. úzkosti a deprese, extrémní strach, ztráta blízkého, závislost a další), se nabídnou všechny organizace v blízkém okolí, které by mu mohly pomoci - řeší vybraný problém pro zadanou věkovou skupinu, mají volnou kapacitu a jsou v danou chvíli otevřeny. Aplikace také uživatele seznámí s možnými varovnými znaky akutních stavů a informuje jej o tom, kam se obrátit, pokud se některé z nich u něj nebo u jeho blízkých vyskytnou.
„Psychosociální modul v aplikaci Záchranka je dalším krokem, jak pomocí dostupných technologií usnadnit krizovou situaci, tentokrát v oblasti duševního zdraví. Doufáme, že podobný projekt budeme moci zastřešit i v ostatních krajích v rámci České republiky, už nyní ho připravujeme pro Jihomoravský kraj, “ upřesňuje Klára Křížková, provozní ředitelka aplikace Záchranka.